ΜΟΥΝΥΧΙΩΝ

Λεξικόν Δημητράκου

 μουνυχιών- ῶνος [ὁI ὁ δέκατος ἀττικὸς μήν,
καθ᾽ ὃν ἐτελεῖτο ἐορτὴ τῆς ἐν Μοθνυχίᾳ ᾿Αρτέμι-
δος κατὰ τὸ τελευταῖον δεκαπενθήμεον τοῦ
"Απριλίου (Ἴουλ, ἡμερολόγ) : Αριστφ.  Ορν.1047
ἐς τὸν μουνυχιῶνα μῆνα, ΑἸσχίν.2, 91] ἀλλά  μου-
νυχιῶνος ἐξωρμήσαμεν.
----------

Greek (Liddell-Scott)

Μουνῠχιών: (ὀρθότ. Μουνιχιὼν) -ῶνος, ὁ, ὁ δέκατος Ἀττικὸς μὴν καθ’ ὃν ἐτελεῖτο ἡ ἑορτὴ τῆς Μουνιχίας Ἀρτέμιδος, ἀντεστοίχει δὲ πρὸς τὸν ἡμέτερον Ἀπρίλιον περίπου (Ἰουλ. ἡμερολογ., Ἀριστοφ. Ὄρν. 1047· ἀμέσως μετὰ τὸν Ἐλαφηβολιῶνα, Αἰσχίν. 40. 20. Ὅρα Clinton F. H 2. append. xix.

------------


Σύμφωνα με το λεξικό Σούδα
 
[Μουνυχιών:] ὁ ιʹ μὴν παρ' Ἀθηναίοις. ἐν δὲ τούτῳ Ἀρτέμιδι ἔθυον Μουνυχίᾳ.

[Μουνυχία:]Δημοσθένης ἐν τῷ ὑπὲρ Κτησιφῶντος. τόπος παραθαλάσσιος ἐν τῇ Ἀττικῇ. Ἑλλάνικος  δὲ ἐν δευτέρῳ Ἀτθίδος ὠνομάσθαι φησὶν ἀπὸ Μουνύχου τινὸς βασιλέως, τοῦ Παντακλέους. (λιμάνι της Αθήνας μεταξύ Φαλήρου και Πειραιά)

[Μούνυχος:] ὄνομα κύριον· ὃς Μουνυχίας Ἀρτέμιδος ἱερὸν ἱδρύσατο -(Επίθετο της θεάς Αρτέμιδος που λατρευόταν εκεί)
-------

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ  - Ὄρνιθες (1040-1052)

ΨΗ. «χρῆσθαι Νεφελοκοκκυγιᾶς τοῖς αὐτοῖς μέτροισι
καὶ σταθμοῖσι καὶ ψηφίσμασι καθάπερ Ὀλοφύξιοι.»
ΠΙ. σὺ δέ γ᾽ οἷσπερ Ὡτοτύξιοι χρήσει τάχα.
ΨΗ. οὗτος, τί πάσχεις; ΠΙ. οὐκ ἀποίσεις τοὺς νόμους;
1045πικροὺς ἐγώ σοι τήμερον δείξω νόμους.
ΕΠ. καλοῦμαι Πισθέταιρον ὕβρεως εἰς τὸν Μουνιχιῶνα μῆνα.
ΠΙ. ἄληθες, οὗτος; ἔτι γὰρ ἐνταῦθ᾽ ἦσθα σύ;
1050ΨΗ. «ἐὰν δέ τις ἐξελαύνῃ τοὺς ἄρχοντας καὶ μὴ δέχηται
κατὰ τὴν στήλην—»
ΠΙ. οἴμοι κακοδαίμων, καὶ σὺ γὰρ ἐνταῦθ᾽ ἦσθ᾽ ἔτι;
ΕΠ. ἀπολῶ σε καὶ γράψω σε μυρίας δραχμάς—


Ἀπόδοσις
«Οι Νεφελοκοκκυγιώτες να μεταχειρίζονται τα ίδια μέτρα και σταθμά και τους ίδιους νόμους που έχουν οι Καρπάθιοι».
ΠΙΣ., σηκώνοντας το χέρι για να τον χτυπήσει.
Κι εσύ τους ίδιους που έχουν οι. . . Καρπάζιοι.
ΝΟΜ. Τί σου ᾽ρθε; ΠΙΣ. Πάρε πίσω αυτούς τους νόμους.
Νόμους πικρούς θα σου διδάξω τώρα.
Δέρνει τον νομοπώλη και αυτός τρέχει και κρύβεται πίσω από τα δέντρα.
ΕΠΙ., προβάλλοντας το κεφάλι του από το δέντρο όπου είχε κρυφτεί.
Για τον άλλο μήνα, το Μουνιχιώνα, κάνω μήνυση του Πισθέταιρου για κακοποίηση.
ΠΙΣ. Αλήθεια; Βρε δεν έφυγες ακόμα;
ΝΟΜ., ξαναγυρίζοντας.
1050«Κι αν ένας διώχνει τους άρχοντες και δεν τους δέχεται σύμφωνα με την προκήρυξη...»
ΠΙΣ. Κι εσύ είσ᾽ ακόμα εδώ; Βρε συφορά μου!
ΕΠΙ. Α, θα σου δείξω εγώ· δέκα χιλιάδες
δραχμές αποζημίωση θα ζητήσω...
-----------

AESCHINES, De falsa legatione. {0026.002}

(91)   Οὐ μόνον τοίνυν διετρίψαμεν τὰς λοιπὰς ἡμέρας
τοῦ μηνός, ἀλλὰ μουνιχιῶνος ἐξωρμήσαμεν. Καὶ τούτου τὴν
βουλὴν μάρτυρα ὑμῖν παρέξομαι· ἔστι γὰρ αὐτῆς ψήφισμα,
ὃ κελεύει ἀπιέναι τοὺς πρέσβεις ἐπὶ τοὺς ὅρκους. Καί μοι
λέγε τὸ τῆς βουλῆς ψήφισμα.   (5)
Παρανάγνωθι δὴ καὶ τὸν χρόνον, ὅστις ἦν.“Χρόνος”


Ἀπόδοσις δική μου :
Τώρα όχι μόνο καθυστερήσαμε  για όλο τον υπόλοιπο μήνα, αλλά ήταν μουνιχιώνος  όταν ξεκινήσαμε. Ως μάρτυρας αυτού, θα το παρουσιάσω στη Βουλή, επειδή υπάρχει  ψήφισμα  που απαιτεί από  τους πρεσβευτές να λάβουν τους όρκους. Διαβάστε το " ψήφισμα " της βουλής.
Και τώρα διαβάστε το χρονοδιάγραμμα
---------------
 
[544a] 6 Αριστοτέλης -ΠΕΡΙ ΤΑ ΖΩΑ ΙΣΤΟΡΙΩΝ

Τίκτουσι δ´ οἱ πλεῖστοι τῶν ἰχθύων ἐν μησὶ τρισί, Μουνυχιῶνι, Θαργηλιῶνι,
Σκιρροφοριῶνι· μετοπώρου δ´ ὀλίγοι, οἷον σάλπη καὶ σαργὸς καὶ ὅσα ἄλλα τοιαῦτα μικρὸν
πρὸ ἰσημερίας τῆς φθινοπωρινῆς, καὶ νάρκη καὶ ῥίνη.


Ἀπόδοσις
Ο  Αριστοτέλης αναφέρεται στον  υψηλό  ρυθμό  αναπαραγωγής των ψαριών   από το μήνα  Μουνιχιώνα  μέχρι  το μήνα Σκιρροφοριώνα   ενώ ο ρυθμός αναπαραγωγής είναι πολύ χαμηλότερος το φθινόπωρο  την περίοδο της ισημερίας
----------

Ξενοφώντος Ελληνικά, 2,4, 11

[2.4.11] οἱ δὲ ἀπὸ Φυλῆς ἔτι μὲν ἐπεχείρησαν μὴ ἀνιέναι αὐτούς, ἐπεὶ δὲ μέγας κύκλος ὢν πολλῆς φυλακῆς ἐδόκει δεῖσθαι οὔπω πολλοῖς οὖσι, συνεσπειράθησαν ἐπὶ τὴν Μουνιχίαν. οἱ δ᾽ ἐκ τοῦ ἄστεως εἰς τὴν Ἱπποδάμειον ἀγορὰν ἐλθόντες πρῶτον μὲν συνετάξαντο, ὥστε ἐμπλῆσαι τὴν ὁδὸν φέρει πρός τε τὸ ἱερὸν τῆς Μουνιχίας Ἀρτέμιδος καὶ τὸ Βενδίδειον· καὶ ἐγένοντο βάθος οὐκ ἔλαττον ἐπὶ πεντήκοντα ἀσπίδων. οὕτω δὲ συντεταγμένοι ἐχώρουν ἄνω.

Ἀπόδοσις
[2.4.11] Οι επαναστάτες δοκίμασαν στην αρχή να τους εμποδίσουν, αλλά βλέποντας ότι ο περίβολος του τείχους του Πειραιά, μεγάλος καθώς ήταν, χρειαζόταν πολυάνθρωπη φρουρά για την επάνδρωσή του ενώ αυτοί ήταν λίγοι, συσπειρώθηκαν στη Μουνιχία. Τότε οι ολιγαρχικοί πήγαν στην Ιπποδάμειο Αγορά· πρώτα παρατάχτηκαν έτσι ώστε να πιάνουν όλο το πλάτος του δρόμου που οδηγεί στο ιερό της Άρτεμης της Μουνιχίας και στο Βενδίδειο, και το βάθος τους έφτανε τις πενήντα σειρές. Κατόπιν, μ᾽ αυτόν τον σχηματισμό, άρχισαν ν᾽ ανηφορίζουν.
---------------
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ - Ἱππόλυτος

ὦ λευκόπτερε Κρησία [στρ. β]
πορθμίς, ἃ διὰ πόντιον
κῦμ᾽ ἁλίκτυπον ἅλμας
755 ἐπόρευσας ἐμὰν ἄνασσαν ὀλβίων ἀπ᾽ οἴκων
κακονυμφοτάταν ὄνασιν·
ἦ γὰρ ἀπ᾽ ἀμφοτέρων οἱ Κρησίας ‹τ᾽› ἐκ γᾶς
δυσόρνις
760 ἔπτατο κλεινὰς Ἀθήνας Μουνίχου τ᾽ ἀ-
κταῖσιν ἐκδήσαντο πλεκτὰς πεισμάτων ἀρ-
χὰς ἐπ᾽ ἀπείρου τε γᾶς ἔβασαν.

Ἀπόδοσις
Ώχου! σκαρί ασπροφτέρουγο [στρ. 2]
της Κρήτης, που ᾽φερες εδώ
μεσ᾽ απ᾽ του πελάου τ᾽ αφροκύματα,
μακριά από το χαρούμενό της σπίτι
για μαύρο γάμο την ωραία βασίλισσα.
Κακοτυχιά και για τα δυο τα μέρη
μηνούσαν ο ερχομός της, άμα δένανε,
760δοξασμένη μου Αθήνα, στο λιμάνι σου
τα παλαμάρια οι ναύτες κι όξω
γοργοπηδούσαν στη στεριά.
------------


RegionsAttica (IG I-III)Attica   - Πηγή : Εpigraphy.packhum.org
Att. — Thorikos — stoich. 30 — 380-375 BC — SEG 26.136

40  Μονυχιῶνος, Ἀρτέμιδι Μονυχ[ίαι τέλε]-
{ε}ον, ἐς Πυθίο Ἀπόλλωνος τρίτ[τοαν, Κορ]-
οτρόφωι χοῖρον, Λητοῖ αἶγα, [ρτέμιδι]
αἶγα, Ἀπόλλωνι αἶγα λειπογνώ[μονα, Δή]-
μητρι
οἶν κυο̑σαν ἄνθειαν, Φιλ[ωνίδι τρ]-
45άπεζαν, Διονύσωι, ἐπὶ Μυκηνον, [τράγον]
πυρρὸνμέλανα.

Ἀπόδοσις δική μου
Μουνιχιώνος   μηνός , προς την Μουνιχία Αρτέμιδος, ενήλικο
 ζώο, Στο Ιερό του Πύθιου Απόλλωνος  -τριπλή θυσία,  προς
κουροτρόφο  ένα  γουρουνάκι, προς την Λητώ  μια κατσίκα
, προς τον Απόλλωνα ένα κατσικάκι που έχασε τα βρεφικά δόντια,
προς την Δήμητρα   μια γίδα για προσφορά για τα Άνθεια, προς τον Φιλονη
  ένα τραπέζι, προς τον Διόνυσο στη Μυκηνο  ένα τράγο
πυρρόξανθο χρώμα ή μαύρο
 

1 σχόλιο:

  1. Σημαντικό για όλους τους Ελληνες σε όλο τον κόσμο να γνωρίσουν την ιστορία των Αρχαίων Ελλήνων . Είμαι λάτρης της Αρχαίας ιστορίας του ελληνικού πολιτισμού και αναπολώ την παραδοση των προγόνων μου. Εύγε Έλληνα έδωσες πολλά και πήρες πολύ λίγα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή