ΣΚΙΟΦΟΡΙΩΝ



(Liddell-Scott)

Σκῐροφοριών: -ῶνος, , Σκιροφοριών, 12ος Ἀττικὸς μήν, ἀντιστοιχῶν πρὸς τὸ δεύτερον ἥμισυ τοῦ Ἰουνίου καὶ πρῶτον τοῦ Ἰουλίου (Γρηγ. ἡμερολ.), καλούμενος οὕτως ἐκ τῆς ἑορτῆς Σκιροφόρια, Ἀντιφῶν 146. 18, πρβλ. Ἀριστ. π. τὰ Ζ. Ἱστ. 5. 11, 1., 6. 21, 7, Θεοφρ. π. Φυτ. Ἱστ. 4. 11, 5. Συλλ. Ἐπιγρ. 109. 1., 113. 9, κ. ἀλλ.

Greek (Liddell-Scott)
Σκῐροφόρια: τά, ἴδε Σκίρα, τά, «ὄνομα ἑορτῆς» Ἡσύχ
--------------
 Λεξικόν Δημητράκου

σκιροφὸρια [τὰ] ἅ. σκιροφορία [ἡ] ΙΣχόλ.Λουκ.
Ἔταιρ.Δ 2,}), ἑορτὴ παρ᾽ ἀρχαίοις ᾿Αθηναίοις καθ᾽
ἣν ἐφέρετο  ἐν πομπῇ τὸ μέγα σκειάδιον τῆς ᾿Αθη-
νῆς ἐκ τῆς ᾿Ακροπόλεως εἰς τὸ προάστιον Σκί-
ρον, ἢ πιθ. "ἡ ἑορτὴ τῶν Σκίρων ;Ἣα., Φώτ,
Σουΐδ. έν λ. Διὸς κώδιον.
σκιροφοριών-ῶνος [ὁ] ὄνομα τοῦ δωδεκάτου
μηνὸς τοῦ ἀττικοῦ μηνολογίου ἀντιστοιχοῦντος
πρὸς τὸ τμῆμα τοῦ ἔτους τὸ περιλαμβανόμενον
ἀπὸ τῶν μέσων ᾿Ιουνίου μέχρι τῶν μέσων ᾿Ιουλίου :
᾿Αντιφ.6,42, ᾿Αριστλ.ΖΙ 543b,7, αὐτ.575},16, Θεόφρ.
ΦΙ 4,11,5, ᾿Ἔπιγρ.
------------

Επιτομή του μεγάλου λεξικού της ελληνικής γλώσσης
Σκῐροφοριών, -ῶνος, , Σκιροφοριών, ο δωδέκατος Αττικός μήνας, ανάμεσα στο τελευταίο ήμισυ του Ιουνίου και το πρώτο του Ιουλίου, που ονομάστηκε έτσι από την γιορτή των Σκιροφορίων (Σκιροφόρια), σε Αντιφ. κ.λπ.

Λεξικό Σούδας, Σκίρον
Σκίρα, ἑορτὴ παρ' Ἀθηναίοις, ἀφ' ἧς καὶ ὁ μὴν Σκιροφοριών. φασὶ δὲ οἱ γράψαντες περί τε μηνῶν καὶ ἑορτῶν τῶν Ἀθήνησιν, ὡς τὸ σκίρον σκιάδιόν ἐστι, μεθ' οὗ φερόμενοι ἐξ ἀκροπόλεως εἴς τινα τόπον, καλούμενον Σκίρον, πορεύονται ἥ τε τῆς Ἀθηνᾶς ἱέρεια καὶ ὁ τοῦ Ποσειδῶνος ἱερεὺς καὶ ὁ τοῦ Ἡλίου. κομίζουσι δὲ τοῦτο Ἐτεοβουτάδαι. σύμβολον δὲ τοῦτο γίνεται τοῦ δεῖν οἰκοδομεῖν καὶ σκέπας δὲ ποιεῖν, ὡς τούτου τοῦ χρόνου ἀρίστου ὄντος πρὸς οἰκοδομίαν: καὶ Ἀθηνᾶν δὲ Σκιράδα τιμῶσιν Ἀθηναῖοι....
-----------------

Αριστοφάνη Θεσμοφοριάζουσαι, στ.830-839

830πόλλ᾽ ἂν αἱ γυναῖκες ἡμεῖς ἐν δίκῃ μεμψαίμεθ᾽ ἂν
τοῖσιν
ἀνδράσιν δικαίως, ἓν δ᾽ ὑπερφυέστατον.
χρῆν
γάρ, ἡμῶν εἰ τέκοι τις ἄνδρα χρηστὸν τῇ πόλει,
ταξίαρχον
στρατηγόν, λαμβάνειν τιμήν τινα,
προεδρίαν
τ᾽ αὐτῇ δίδοσθαι Στηνίοισι καὶ Σκίροις
835
ἔν
τε ταῖς ἄλλαις ἑορταῖς αἷσιν ἡμεῖς ἤγομεν:
εἰ
δὲ δειλὸν καὶ πονηρὸν ἄνδρα τις τέκοι γυνή,
τριήραρχον πονηρὸν κυβερνήτην κακόν,
ὑστέραν αὐτὴν καθῆσθαι σκάφιον ἀποκεκαρμένην
τῆς
τὸν ἀνδρεῖον τεκούσης. τῷ γὰρ εἰκὸς πόλις

Ἀπόδοσις
Για πολλά θα τους κατηγορούσαμε δίκαια
τους άντρες - και για τούτο το πανέξυπνο.
Έπρεπε όποια γεννήσει χρήσιμο στην πόλη ναύαρχο ή στρατηγό,
να την τιμούν οι άντρες
να της δίνουνε μια θέση τιμητική στις γιορτές
στα Σκίρα ας πούμε ή στα Στήνια
ή στις άλλες τις γιορτές τις γυναικείες.
Κι όποια μας γεννήσει πρόστυχο και δειλό,
τριήραρχο ανίκανο ή δόλιο κυβερνήτη
στο τέλος να τη βάζετε, με κομμένα τα μαλλιά,
κι απ' τη μάνα του γενναίου πίσω.
--------------

Αριστοφάνη Εκκλησιάζουσαι, στ.17-18

καὶ ταῦτα συνδρῶν οὐ λαλεῖς τοῖς πλησίον.
ἀνθ᾽ ὧν συνείσει καὶ τὰ νῦν βουλεύματα
ὅσα Σκίροις ἔδοξε ταῖς ἐμαῖς φίλαις.
ἀλλ᾽ οὐδεμία πάρεστιν ἃς ἥκειν ἐχρῆν.



Ἀπόδοσις
------και, συνένοχος, δε βγαίνεις
στη γειτονιά για να το διαλαλήσεις.
Γι᾽ αυτό κι εμείς οι φιλενάδες τώρα
σε σένα μοναχά θα εμπιστευτούμε
τα σκέδια που σκαρώσαμε κρυφά...
Μα καμιά τους δε φάνηκεν ακόμα,
όπως δώσαμε λόγο.-------
-------------- 
Παυσανία Ελλάδος Περιήγησις, Βιβλίο Α', κεφ.36,4

Ἐλευσινίοις πολεμοῦσι πρὸς Ἐρεχθέα ἀνὴρ μάντις ἦλθεν 
ἐκ Δωδώνης ὄνομα Σκῖρος, ὃς καὶ τῆς Σκιράδος
 ἱδρύσατο Ἀθηνᾶς ἐπὶ Φαληρῷ τὸ ἀρχαῖον ἱερόν· πεσόντα δὲ αὐτὸν 
ἐν τῇ μάχῃ θάπτουσιν Ἐλευσίνιοι πλησίον ποταμοῦ χειμάῤῥου, 
καὶ τῷ τε χωρίῳ τὸ ὄνομα ἀπὸ τοῦ ἥρωός ἐστι καὶ τῷ ποταμῷ.

Ἀπόδοσις  36, 4. .......
Όταν οι Ελευσίνιοι πολεμούσαν κατά του Ερεχθέα, ήρθε σ'
αυτούς μάντης απ' τη Δωδώνη με το όνομα Σκίρος, που
ίδρυσε το αρχαίο ιερό της Σκιράδας Αθηνάς στο
Φάληρο199. Σκοτώθηκε στη μάχη και οι Ελευσίνιοι τον
έθαψαν κοντά σε χείμαρρο. Τώρα η περιοχή και το ποτάμι
έχουν πάρει το όνομα του.
--------------------
-[544a] 6 Αριστοτέλης -ΠΕΡΙ ΤΑ ΖΩΑ ΙΣΤΟΡΙΩΝ

Τίκτουσι δ´ οἱ πλεῖστοι τῶν ἰχθύων ἐν μησὶ τρισί, Μουνυχιῶνι, Θαργηλιῶνι,
Σκιρροφοριῶνι· μετοπώρου δ´ ὀλίγοι, οἷον σάλπη καὶ σαργὸς καὶ ὅσα ἄλλα τοιαῦτα μικρὸν
πρὸ ἰσημερίας τῆς φθινοπωρινῆς, καὶ νάρκη καὶ ῥίνη.

Ἀπόδοσις

Ο Αριστοτέλης αναφέρεται στον υψηλό ρυθμό αναπαραγωγής των ψαριών από το μήνα Μουνιχιώνα μέχρι το μήνα Σκιρροφοριώνα ενώ ο ρυθμός αναπαραγωγής είναι πολύ χαμηλότερος το φθινόπωρο την περίοδο της ισημερίας.

--------------------
Ο Πλούταρχος αναφέρει πως «Αθηναῖοι τρεῖς ἀρότους ἱεροὺς ἄγουσι, πρῶτον ἐπὶ Σκίρῳ, τοῦ παλαιοτάτου τῶν σπόρων ὑπόμνημα, δεύτερον ἐν τῇ Ῥαρίᾳ, τρίτον ὑπὸ πόλιν τὸν καλούμενον Βουζύγιον". Εικάζεται πως η τελετουργία των Σκίρων αφορά τελετή υπὲρ γονιμότητος των αγρών αλλὰ και των ανθρώπων, ιδίως των γυναικών. Για τον λόγο αυτόν η εορτή των Σκίρων περιελάμβανε εορτασμούς και προς τιμὴν της Δήμητρος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου